اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز صحرایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در اختتامیه هفدهمین اجلاس بسیج اساتید که از 9 شهریور در سالن مرکز همایشهای صدای و سیمای مشهد در حال برگزاری است با اشاره به طرح آموزش زبانهای غیرانگلیسی در مدارس ایران گفت: آمریکا از 50 سال پیش برنامه مدونی برای آموزش انگلیسی در بین مسلمانان داشت آمریکاییها به طور مشخص از زبان انگلیسی استعماری استفاده میکنند در این راستا باید گفت بزرگان آمریکایی اعلام کردند که بزرگترین سرمایه این است که بتوانیم جهانیان را به زبان انگلیسی علاقه مند کنیم.
وی تصریح کرد: قانون کپی رایت یکی از قوانین سخت دنیا است در مورد کتابهای خاص آمریکایی و تیراژ 50 هزار تایی آنها در کشورمان باعث شده که غرب بر روی درآمد این کتابها در داخل حساب باز کند حتی باید بگوییم متاسفانه او برای چاپ این کتابها در داخل به برخی از مسئولین میلیاردها تومان پول میدهد تا بتواند زبان انگلیسی استعماری را فراگیر کند.
صحرایی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر آموزش زبانهای خارجی در کشورمان گفت: من و همکارانمان پس از صحبتهای رهبر معظم انقلاب 20 جلسه کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه به راه انداختیم و تحقیقات خاص خود را بر روی این موضوع آغاز کردیم نقدهای خوبی صورت گرفت و در آخر با طرح این سوال که چرا باید زبان غیرفارسی را در مدارس آموزش دهیم به پایان رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه افزود: ما وضعیت آموزش زبان خارجی جهان را بررسی کردیم. در تمام کشورها حداقل دو زبان آموزش داده میشود و تنها دو کشور عربستان و امارات هستند که صرفا زبان انگلیسی را در کشورشان تدریس میکنند؛ باید بگوییم در ترکیه قانونی است که اگر 12 نفر متقاضی زبانی باشند باید آن زبان در آن کشور تدریس شود.
وی با بیان اینکه امروز مسئله ما آموزش دادن یا ندادن زبان انگلیس نیست اظهار داشت: وضع موجود آموزشی کشور ما بی برنامه بوده و در فرآیند تعلیم و تربیت معلم ضعیف هستیم باید بگوییم در هندوستان زبان انگلیسی استعماری را نپذیرفته و زبان انگلیسی که خودشان میدانند را تدریس میکنند این که روحانی گفت کشورهایی که به دنبال زبان انگلیسی هستند آن کشور رشد کرده باید در پاسخ بگوییم همان کشورها انگلیسی استعماری را تدریس نمیکنند.
صحرایی با اشاره به نظریه نظام جهانی زبان گفت: این نظریه میگوید پیوندی بین گروه های زبانی از طریق الگوهای هوشمندانه وجود دارد و هم چنین زبانها را به سه دسته تقسیم میکند زبان حاشیهای که همان زبانهای غیررسمی موجود در کشور ما هم از آنها محسوب میشود، زبان مرکزی که همان زبان معیار است و زبان ابر مرکزی که عربی، چینی، انگلیسی و هندی و پرتغالی و روسی و ترکی که غالبا رگه استعماری دارند در جهان رسمی شده اند. زبانهای استعماری از یک طرف از قدرت استعماری تحمیل شده و پس از آن ماندگار شدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ادامه داد: براساس این نظریه رشد زبانها از پایین به بالا است اگر قرار است زمانی زبان فارسی ما به عنوان زبان برتر تمدن نوین انتخاب شود باید تلاش کنیم به سمت بالای هرم حرکت کنیم فارسی امروز جایگاه 27 جهانی را دارد و برای رساندن زبان فارسی به جایگاه بالا باید میزان فارسی زبانان را در جهان افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه مدیران یاد نگرفتهاند که 50 سال جلوتر از پایشان را ببینند گفت: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی همه بر روی ترویج زبان فارسی تاکید میکنند ولی کسی کاری را پیش نمیبرد. در 200 کشور جهان فارسی در دانشگاهها تدریس میشود ولی متاسفانه کاری برای گسترش آن صورت نگرفته و در واقع کتابی با عنوان فارسی برای زیارت وجود ندارد.
صحرایی با بیان اینکه زبان فارسی دارای دو رقیب عربی و ترکی در خاورمیانه است گفت: امروز عربها برای ترویج زبانشان در دنیا به شدت تلاش میکنند. بنیاد سعدی در کل جهان تنها 5 کرسی برای ترویج زبانمان دارد ولی باید بگوییم صرفا در تهران زبان عربی 20 مکتب برای تدریس آن دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه باید زبان چینی را در کشور تقویت کنیم گفت: مردم ایران به یاد گرفتن زبان چینی به شدت علاقه مند هستند چرا که آگاهند که در صورت یادگیری آن توانسته وارد معاملات اقتصادی شده و در کشور تاثیرگذار باشند ولی مسئولین نسبت به این امر آگاه نیستند اگر ما زبان چینی را وارد مدارسمان کنیم توانستهایم 700 میلیون متقاضی فارسی را در کشور چین جذب کنیم.
وی ادامه داد: زبان فارسی غیر از مسیری که زبان انگلیسی امروز به عنوان علم در جهان تثبیت شد راه دیگری ندارد امروز ناچاریم زبان پایه لاتین را بشناسیم و بی جهت نیست که رهبر زبان اسپانیایی را برای ما مثال زدند اگر این افق 50 ساله در کشورمان رواج پیدا کند میتوانیم مانند زبان انگلیسی زبان فارسی را هم گسترش دهیم.
صحرایی با بیان اینکه زبان انگلیسی امروز یک میلیارد و نیم زبان آموز دارد گفت: زبان انگلیسی یک زبان استعماری است و با توجه به فرمایشات رهبر امروز دیگر نمی توانیم با قدرت سخت با دشمنانمان بجنگیم بلکه باید از راه جنگ نرم به سراغشان برویم باور کنیم که کشور از این طریق مترقی خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه متاسفانه امروز سندرم انگلیسی یاد گرفتن در کشور به یک آفت تبدیل شده است گفت: کشورهای غربی از انگلیسی به مثابه ابزار امپریالیستی استفاده میکنند ما حتی در بعد فرهنگی و تمدنی هم به این موضوع دقت نکردهایم چرا که بسیاری از مشاهیر ما در جهان از زبان فارسی برای آنها وارد تمدن غرب نشده است برای مثال کتاب شاهنامه در ابتدا فارسی ترجمه نشد و به غرب نرفت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: طرح آموزش زبان غیرانگلیسی در مدارس ایران تیر ماه امسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و قرار شد رئیس جمهور آن را در دستور کار خود قرار دهد به نظر میرسد دولت ارادهای برای انجام این طرح ندارد.
و تا زمانی که این بی قانونی رو شاهد هستیم شاهد این اتفاقات خواهیم بود که مسئولین میلیاردی پول بگیرن و زبان های خارجی رو فراگیر بکنن.